Between the shit, between the pee

24 januari 2018 - 's-Hertogenbosch, Nederland

@Jan en Els, de foto's hebben mijn boek gehaald hoor, bij jullie ook?

Een wat minder 'lekker' blog dan de vorige keer maar ik heb tot nu toe al meerdere keren de vraag gehad of ik ziek ben geweest onderweg en, eerlijk is eerlijk, naar het toilet gaan in Azie kan een hele beleving zijn :-)

Voor iedereen die al eens op groepsreis is geweest zal dit een bekend fenomeen zijn: na ongeveer een week weet je van iedereen hoe de stoelgang is. Iedereen reageert anders op het eten en/of de hygiëne. Over het algemeen worden de mensen die het vaakst desinfect gebruiken het eerst ziek.
Ik ben niet echt ziek geweest op die manier maar de meesten (vrouwen) hadden al snel in de gaten waarom ik een paar dagen uit mijn hum was of de babydoekjes opeens bij elke stop meegingen. En om eerlijk te zijn, na al die maanden reizen, je schaamt je op een gegeven moment nergens meer voor. Je deelt een slaapzaal, treincoupe, boot en mini busje, terwijl je soms allemaal al dagen niet gedoucht hebt. Je weet al snel meer over die 20 wildvreemden dan over je beste vrienden.

Meest schone optie was vaak de 'nature stop'. Sowieso tijdens het kamperen in Mongolië natuurlijk, daar is gewoon niks, maar zeker ook tijdens andere wandelingen en...in China. Van alle landen waren de toiletten in China echt het meest smerig. Je gaat liever naast of achter het gebouw dan in de ruimte die ervoor bedoelt is. Gelukkig snappen ze dat zelf ook en hebben ze genoeg humor om de titel van dit blog op de deuren te zetten.
Op sommige plekken is het 'de mannen links van de bus, en de vrouwen rechts'. De leukste opmerking na een stop: je bent wel erg gestoken op je billen he? :-)
Hurken is de norm, vooral in China en Indonesië, en dat is geen probleem als het schoon is. Maar een gladde vloer in een vieze toiletruimte kan hele ongemakkelijke situaties opleveren.
Er zijn helaas Chinezen die niet begrijpen dat een westers toilet niet bedoelt is om op te hurken. Ik heb meerdere malen schoenafdrukken van de bril gepoetst, en er hangen bordjes op de deuren om ze uit te leggen hoe een westers toilet werkt :-)

En dan het smerigste verhaal om mee af te sluiten...stop met lezen als je visueel bent ingesteld!

Bij Angkor Wat, Cambodja, een super toeristische attractie met duizenden mensen per dag, hebben ze bij een van de bekendste tempels, Angkor Thom, geen toiletten. Er is wel een soort bos, waar iedereen dan ook de nature stop doet. Het ligt bezaaid met tissues en het voelt alsof je op een vuilnisbelt je behoefte moet doen. Maar ja, als je moet dan moet je...
Netjes, een soort van schoon nog, opgestaan om vervolgens mijn tas op te pakken...die helaas omgevallen blijkt...in de ontlasting van iemand anders...waar ik achter kom doordat ik de heupgesp vastpak en die voelt iets anders aan... Gatver de gatver de gatver! Meer dan 20 babydoekjes en een flesje water later ruikt de tas nog steeds naar poep. Zodra ik in mijn hotel was, de tas onder de douche en alle kleren die ik aan had ook.
Situatie opgelost, maar dit zal ik nooit vergeten :-)

Dikke kus
Leoni

1. Peter:
    24 januari 2018
    Ha, ha, erg goed verhaal weer deze keer!! 😂💩
  2. Jeroen:
    28 januari 2018
    poep en plas verhalen doen het altijd goed bij mij ;-)