Maleisie, onverwacht leuk en mooi

8 september 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Ik ging eigenlijk alleen naar Maleisie om het visum voor Indonesie te halen en de tijd te overbruggen voordat ik de 60 dagen in wilde laten gaan.
Drie weken waarbij ik totaal geen verwachtingen had, drie weken die (daardoor?) onverwacht erg leuk waren!

Maleisie is onder de backpackers, zo heb ik gehoord, bekend als instap Azie. Na een halve dag in Indonesie begrijp ik waarom. Ze spreken goed engels, er zijn stoepen en het eten is lekker en goedkoop met naast lokale specialiteiten ook westerse gerechten en zoiets als een bioscoop.
Het land is prachtig en divers! Na Kuala Lumpur, ben ik via Penang (Georgetown (lekker eten en straatkunst)) naar de Cameron Highlands (thee en aardbeien) en Taman Negara (de jungle) gereisd.
Weer terug in Kuala Lumpur nog een tussenstop bij de vuurvliegskes en in Melakka. Als afsluiter naar de nieuwe Tom Cruise (kun je overslaan geen aanrader, gelukkig is de bios hier heel goedkoop (2,50))

Dit was de eerste keer langere tijd alleen reizen en niet echt gepland ook. Ik ben onderweg heel veel leuke mensen tegen gekomen. Sommigen net zolang onderweg als ik, sommigen voor de 3 weken vakantie die ze kunnen opnemen. @Lies en vriendin uit Taman Negara, dank je wel voor het gezellige diner!
Het gezelschap is meestal erg fijn, en soms heb je er gewoon geen behoefte aan en dan is een appartement in KL voor jezelf alleen waar je eindelijk weer eens van je eigen kookkunsten kunt genieten, heerlijk.

Al met al een 3 weken die ik niet zo snel vergeten zal! Ik vond het vooral ook bijzonder dat in het hele land de verschillende religieuze huizen vrijwel naast elkaar staan. In KL loop je binnen 200 meter langs een moskee, een hindoe tempel, een tao tempel, een christelijke kerk en een boeddhistische tempel. Niemand heeft er problemen mee!
In Taman Negara heb ik een tijdje gekletst met de jonge dame die de tours verkocht. Een moslima met veel ambities, een eigen huis wil ze hebben en reizen (voordat ze aan een gezin begint met die leuke man die ze nog moet tegenkomen). Vergeleken met China zijn de mensen hier heel gastvrij!

Leukste moment: een rondje uit eten in Penang met de foodmap
Minder leuk: de vele bloedzuigers in de jungle, de wonden op mijn voeten zijn nog steeds niet helemaal genezen
Even helemaal thuis: ouderwets serie kijken in mijn airbnb in KL met een kop groene thee (yes, de night shift heeft een nieuw seizoen :-))
lekker luxe: uit eten op de 23e etage in een tapas bar, geroosterde watermeloen met halloummi is erg lekker!
super lekker niet luxe: fried oysters in Penang voor 2 eur
Voor het eerst: taxi genomen met de Grab app. Ga ik vaker doen :-)

Dikke kus (er is uiteraard weer een filmpje)
Leoni

1. Mathilda:
    8 september 2017
    Hey Leoni,

Weer gelukt om een leuk verhaal te schrijven en het filmpje is ook weer een super leuke impressie. Doet ons denken aan Sri Lanka, veel overeenkomsten.
    Nog heel veel reisplezier en avontuur.

Succes meid, liefs Mathilda
  2. Lies:
    9 september 2017
    Hey Leoni,
    Wat leuk om je verhaal te lezen, wij vonden het ook erg gezellig samen te eten.
    Goed te horen dat je hebt genoten van je netflixavondje, heerlijk!
    En fijn dat je de grab-app hebt ontdekt en enthousiast bent. Wij zijn gelukkig bloedzuiger vrij gebleven ;-)
    Geniet van je reis!!
    Groetjes Lianne en Lies
  3. Ton:
    9 september 2017
    leuk hoor, filmpje, verslagje. Dinie en ik zijn blij dat jet het goed naar je zin hebt. Ik kijk al weer uit naar het volgende deel. liefs
  4. Marc Benninga:
    11 september 2017
    hi Leoni, altijd weer leuk om te lezen. Wij zitten met onze dagelijkse beslommeringen en jij beleeft het ene avontuur na het andere. Mooi dat KL is 'meegevallen'. Hoe kan het ook anders, zo'n prachtige grote stad met cultuur en allerlei soorten mensen. Mooi dat je zo snel de verschillen tussen diverse landen ziet (bv op gebied van gastvrijheid). Nu naar Indonesië. Wij brengen Charlotte straks even naar het ziekenhuis. Ze gaat twee weken op controle om beter te leren plassen. Anyway, heel goede voortzetting gewenst. Liefs, Marc
  5. Thijs:
    15 september 2017
    Heerlijk om te lezen en zien Leoni. Ongelofelijk wat je allemaal ziet en meemaakt. Dat zijn 10 vakanties bij elkaar 😁

Hoop Dat je het goed naar je zin hebt. Hier is alles redelijk hetzelfde. Dus geniet ervan

Groetjes Thijs
  6. Petra Van Meerwijk:
    22 september 2017
    Hoi leonie,
    Ook ik volg je verhalen foto s en filmpjes. Ik ben onder de indruk. Het ziet er prachtig uit en je doet het toch allemaal maar! Nog veel mooie momenten! Veel groetjes Petra ( van Geel)
  7. Wilco de Jong:
    25 september 2017
    Hallo Leoni,
    Leuk jou te volgen!! Hou je haaks.