Reizen

11 augustus 2017 - Yangshuo, China

Terwijl het er met bakken uitkomt, schrijf ik een persoonlijker stuk. Even iets anders dan een 'halleluja wat is reizen toch geweldig'. Lange treinreizen geven ruimte voor reflectie.

Heimwee. Niet naar Nederland (wel naar bruin brood met kaas), maar naar personen of het gevoel dat ze je geven.
Reizen is mooi en interessant. Leert je over de wereld, andere culturen, leert je over jezelf. Het vult niet iets op wat je mist in je leven, het verrijkt maar is niet zaligmakend. Je kunt je in een groep eenzamer voelen dan als je alleen op pad bent... en je wordt van dezelfde dingen blij, waar je ook bent; goed eten met liefde klaargemaakt en een kop thee in de ochtendzon. (jep, Rene F en Moeke hadden een punt)

Blijf jezelf... mooi gezegd, maar wie is dat eigenlijk? Ben ik blij met die Leoni, die anderen (blijkbaar) zo waarderen? En waarom waardeer ik haar zelf dan niet zo?
Angsten en onzekerheden. Nog steeds dezelfde, na al die jaren. Ondanks de 'wat ben je toch een stoer wijf, dat je dit doet'. Nog steeds dezelfde, na alle therapie en coaching, getriggerd door iets anders, loop je weer tegen die inmiddels bekende muur. Hoe fijn sommige gesprekken op reis ook zijn (geweest). Waarom is deze sterke vrouw van binnen nog steeds een angstig klein meisje?
mmm, volgens het boek dat ik aan het lezen ben (the subtle art of not giving a fuck) helpt een andere manier van waarde(n) geven. Makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig heb ik nog een paar maanden om het 'op weg naar het onbekende' te oefenen :-). Want, ondanks alles wat ik (bij mezelf) tegen kom, blijf ik kiezen voor iets anders dan de veiligheid en 'zekerheid' die ik had. Hello world, here I come! Hello me, bring it on!

dikke kus
Leoni

Nu ga ik me weer in het leuke van reizen storten: lekker eten en nieuwe mensen ontmoeten :-)

1. Irene:
    Ha Leoni,

Wij kennen elkaar niet, toevallig zie ik jouw reisverslag voorbijkomen en heel toevallig heb ik in september / oktober 2001 een soortgelijke reis gemaakt per trein door Rusland, Mongolië en China en daarna een aantal jaren in ZO Azië gewoond en gewerkt. Heeul lang geleden dus. Ik ben nu 40 en waardeer nog regelmatig de ervaringen die het reizen en leven in den vreemde mij toen heeft opgeleverd. Ook al is het lang niet altijd even prettig, wel ontzettend uitdagend. Het geeft mij tot op de dag van vandaag het vertrouwen dat ik het altijd red, waar ik ook ben. Met of zonder financieel vangnet. Deze attitude geeft een grote voorsprong en voorkomt dat je in relaties verzand die uiteindelijk niets (meer) opleveren. Heerlijk.

Ik wens jou voorspoed en wijsheid in je leven en voor nu een super tof avontuur!

Hartelijke groet,

Irene
  2. Maartje:
    Dag lieve Leoni,
    Wat een mooi en écht verhaal en wat dapper dat je dat deelt met 'ons allemaal'. Goede reis onderweg naar Leoni 2.0 ik ben benieuwd 'wie' en wat je tegenkomt.
    Lichtjes en liefs voor jou
    Maartje
  3. Monica:
    11 augustus 2017
    Hoi Leoni, bedankt voor je vertrouwen. Wees verzekerd dat iedereen met twijfels zit. En er zijn ergere mogelijkheden dan reizen om zich hiervan af te leiden . Alles normaal en alles goed dus. Enjoy and have fun there ;-))
  4. Peter:
    11 augustus 2017
    Mooi stuk Leoni!! Hopelijk kom ik tot dezelfde inzichten als ik over een aantal weken weer naar 'mijn plekkie op de aarde' ga. Kijk goed om je heen, er is zoveel moois!!
  5. Emmely:
    11 augustus 2017
    Mooi nichtje dat je dit met ons deelt, geniet van alles wat op je pad komt! Dikke kus van je nicht!
  6. Edwin:
    14 augustus 2017
    Mooi stukje!
  7. Ton:
    14 augustus 2017
    lieve Leoni, dank voor je ontboezemingen. Oefening baart kunst. ook al heb je (al heel) veel geoefend. Het pad na de bocht brengt toch ook weer verrassingen (net veel haarspelden gereden in de Ardech, ik stuur nog wel een foto). Ik wens je overal en vooral veel personen toe die je een warm gevoel geven. In elk geval ben je zelf overal dichtbij, liefs
  8. Christophe:
    15 augustus 2017
    Good to see your travels Leoni.... reizen Op deze manIer is de mooiste spiegel waarin je naar jezelf kan kijken. .. high five njoy
  9. Christophe:
    15 augustus 2017
    He meid... super je reis te lezen... de zoektocht naar cultuur, inzicht, warmte, authenticiteit... deze manier van reizen is de mooiste spiegel waarin je naar jezelf kan kijken... en het mooiste venster waardoor je naar de wereld kan kijken
  10. Marc Benninga:
    15 augustus 2017
    Lieve Leoni, wow, dat zijn nog eens persoonlijke woorden. Ik sluit me aan bij veel van de andere reacties over de spiegel en het venster (Christophe: goed geschreven). Andere reizigers die jeontmoet worstelen misschien ook met hun 'ik' en/of het formuleren van een doel in het leven en/of het uitstippelen van de weg er naar toe. Hopelijk geven je reisgenoten en de ontmoetingen jou de kans om inspiratie te krijgen van hun en aan hen tevens de spiegel voor te houden over de vragen die zij hebben. Het zal jou goed doen als blijkt dat de ander door jouw hulp (luisterend oor) meer is gaan stralen. Samen praten, samen lachen en samen genieten. Wie weet tref je zo'n reisgenoot of gezelschap ergens op je route. Hope so. Hartelijke groet en neem het leven niet te zwaar :-) Ik lees graag de volgende reisverslagen. (oja, ik zal je er niet te veel mee vermoeien dat ik er in geloof dat vertrouwen in/op God ook kan helpen)
  11. Marlies:
    18 augustus 2017
    Knuffel xx
  12. As:
    19 augustus 2017
    Lieve zus, wat mooi en open verwoord! Heel mooi dat je het ook gewoon deelt met iedereen, das ook al weer n stap, toch? :)
    Ik weet dat je ook heel veel geniet ondertussen, wat de mensen hierboven ook zeggen, reizen is n prachtige manier om te leren over van alles, ookjezelf!
    En waar je ook bent, Haha, iedereen stapt wel eens wéér in die stomme bekende valkuil waar hij/zij stiekem al z'n hele leven in dondert en dondersgoed weet dat ie om moet lopen, maar ja, poef, ook ik lig er soms gewoon toch weer helemaal in, helaas pindakaas ;)
    Hou van jou!!
    Kus, as