Kadotjes: Borneo en Brunei

13 oktober 2017 - Miri, Maleisië

Bij het Indonesische consulaat in Penang bleek dat ik helaas een week te laat was voor het 60 dagen visum. Ze gaven ze niet meer uit sinds 15 augustus. Na een dag balen en een fijn facetime gesprek met As, ben ik tot de conclusie gekomen dat de Indonesische overheid niet erg snugger is (ze hadden geld aan me kunnen verdienen voor zowel het visum als de dagen die ik door zou brengen in het land) maar... dat ze me wel een kado hebben gegeven. Als het visum niet geweigerd was, was ik nooit naar Borneo gegaan :-)

Maleisisch Borneo is prachtig, het stuk dat ik heb bekeken dan, er is meer dan je in 12 dagen kunt zien. Ik begon in Kuching, wat een uitvalsbasis is voor Baku NP en het oerang oetang opvang centrum in Semenggoh. Beide heb ik bezocht natuurlijk. In Baku helaas geen neusapen gespot. Ik verbleef in een airbnb woning en na 2 dagen kwam er ook een Canadese dame in het huis. Samen hebben we een dag een auto gehuurd om de omgeving te verkennen en een prachtige wandeling te maken naar de watervallen bij Bengoh en een klein dorp in de jungle te bezoeken. Erg leuk!

Vervolgens ben ik naar Mulu NP gevlogen (alleen bereikbaar met vliegtuig). Een combinatie van jungle en heel veel mooie grotten. Ik had een groepsreisje van 3 dagen met 2 dames uit Londen, erg gezellig! Vooral de duizenden vleermuizen die uit de grot kwamen in de schemering was een van de mooie dingen.
Daarna via Miri naar... Brunei!
Met de bus :-), met daarin nog 3 andere toeristen en 3 lokalo's en een hele hoop lege stoelen... Het is lang geleden dat ik zoveel foto's heb gemaakt in korte tijd. In Brunei heb ik een middag getourd met de andere toeristen uit de bus die ik samen met mijn gids weer tegenkwam bij de moskee van sultan nr 28 (met 28 ton goud...), en de volgende ochtend een stuk met de gids en smiddags met een duits stel die ook in de airbnb verbleven.
Brunei is zo anders dan wat ik tot nu toe in Azie heb gezien en doordat ik bij een familie verbleef (ze wonen met 10 man in dat huis) heb ik ook veel kunnen vragen over de cultuur en de gebruiken. De eigenaar van de woning, mijn gids, nam me mee naar bijzondere plekken en ik moest uiteraard ook veel lokale gerechten proeven (zoals blob (zo heet het niet maar zo ziet het er wel uit, ik voelde me net harry potter, zie filmpje). Oh ja, en traditie getrouw moest ik bij hen in de huiskamer op de foto in traditionele kleding.
Brunei was een verrassing tijdens mijn reis, die ik niet had willen missen!

En nu weer terug naar Indonesië (een visum voor 30 dagen is gratis :-))

dikke kus
Leoni

1. Wil:
    Hi Leoni,
    ik geniet van jouw genieten!!!!
    Wat vind je... Moet ik Brunei ( naast west Australië ) op mijn
    ' to do' lijstje zetten?
    Nog heel veel plezier in Indonesië .
    wat zijn je plannen ...Papoea Nieuw Guinea?
    Warme groet, Wil
  2. Hannah:
    13 oktober 2017
    Hi Leoni, het klinkt als een fantastische reis! Brunei heb ik ook aan mijn lijstje toegevoegd. ;) Geniet ervan!
  3. Edwin:
    13 oktober 2017
    Foto's in traditionele kledij or it didn't happen! ;-)
  4. Nicolay Berbers:
    13 oktober 2017
    Mooie update, elk nadeel heeft zijn voordeel. Blijf genieten en wij genieten mee :-)
  5. Claire:
    18 oktober 2017
    Weer even bijgelezen en gekeken, wat een fantastische reis vol met onverwachte wendingen. Heel veel plezier met je verdere ontdekkingen!
  6. As:
    25 oktober 2017
    Ben heel blij dat je dit hebt meegepakt lieve zus!!! Echt tof!! Liefs
  7. Tante irene:
    28 oktober 2017
    lieve leonie, wat een prachtige natuur. zul je nog ooit kunnen wennen in het volle nederland?