Nis (niet Nice)

3 mei 2019 - Nis, Servië

Daar ben ik weer, na een jaar eindelijk weer eens vakantie J. Mocht je deze blogs niet meer willen lezen dan kun je je uiteraard altijd afmelden voor de nieuwsbrief, just so you know.

Het verrassingsweekendje weg ging naar…Nis. Ja, Nis in Servië, niet Nice in Frankrijk dus. Nis is leuk, het heeft een aantal oude gebouwen, zoals een fort, een basiliek en een concentratiekamp, natuur in de omgeving zoals een grot en bergen om in te wandelen en vriendelijke bevolking. Lekker ontoeristisch, dus weinig echte voorzieningen, maar het centrum heeft een paar leuke restaurants en cafes met terras. Je ziet geen resten van de oorlog in de jaren 90 maar een likje verf kan het stadje zeker gebruiken. Het is nu soms wat grijs en vervallen. Ik voelde me wel super welkom geheten door de bevolking, en op het eerste terras na werden we heel gastvrij ontvangen in de restaurants. Proef zeker de kouwak (schrijfwijze onbekend), een soort roomkaas, met lokaal brood erbij.

Op iets meer dan 150 km rijden ligt Sofia, de hoofdstad van Bulgarije. We hebben dan ook een auto gehuurd om daar een dagje door te brengen. Om er te komen rijdt je door de bergen, heel mooi als het niet de hele tijd regent denk ik J. Sofia zelf is een mooie stad, veel grote mooie gebouwen, je kunt zien dat het wel ooit rijk is geweest. Ook hier een basiliek, net als in Nis, meer in de Russisch orthodoxe stijl. Hou wel rekening met de grensovergang, het kostte ons iets meer tijd om de EU in te komen dan er savonds, terug naar Nis, weer uit te gaan. Denk ongeveer een half uurtje extra.

Voor zowel Nis als Sofia geldt dat de kosten daar, voor eten en drinken, heel erg laag zijn. Het eten is lekker maar wel vooral vlees. In Sofia was het voor deze pescetarier wat makkelijker eten. En daar hebben we wel ook ons fijnste koffiemoment gehad, voor Sjoerd een kop koffie zo groot als een soepkom J en voor mij een potje thee (met beide iets lekkers erbij natuurlijk).

Oh ja, ook handig om te weten misschien als je overweegt te gaan, in Servië mag je gewoon roken in de restaurants en ze roken allemaal (en veel).

De laatste dag was het mooi weer en toen zijn we naar de grot gereden via het platteland. Heel leuk om wat meer van Servië zelf te zien. En daarna…bijna het vliegtuig gemist (oeps). Gelukkig mochten we nog mee (en we hebben over elkaar geleerd wat stress met de ander doet hihi). Het was een heel fijn lang weekend.

Ik blijf het blog dus bijhouden, maar het aantal trips is weer wat ‘normaler’, minder vaak een update dus. En ja, het sparen voor sabbatical nr 3 is begonnen J

Next up: Egypte, komt zsm.

1. Mathilda:
    3 mei 2019
    Super leuk weer wat met je mee te beleven😉 veel succes op je volgende reis.
  2. Emmely:
    Leuk nicht😊👍🏻
  3. Peter:
    3 mei 2019
    Wat een geweldig nieuw spaardoel: je derde sabbatical!!! 👍😉