reizen (2)

9 oktober 2017 - Miri, Maleisië

Na twee groepsreizen ben ik inmiddels bijna 8 weken alleen op pad. Waarbij ik weer veel over mezelf geleerd heb :-)

In het begin redelijk op de bonnefooi. Op elke plek bepalen wat de volgende stap zou zijn. Op die manier heb ik Maleisië verkend. Erg uit mijn comfortzone kan ik je zeggen. Na drie weken was me duidelijk waarom ik zo van plannen hou.
Niet alleen omdat je geen irritaties hebt van volgeboekte bussen, boten, accommodaties of excursies maar ook omdat ergens naar uit kunnen kijken, de voorpret, een onderdeel is van reizen waar ik blij van word. Daar komt bij dat voor veel excursies een minimum aantal personen nodig is en dat minimum is altijd meer dan een, tenzij je heel veel betaald of de tijd hebt om internet af te struinen naar een organisatie die het wel aanbied.
Indonesie dus gepland en geboekt van te voren, en ook een maand van te voren kan transport al vol zitten trouwens.

Volgende is dat je je heel alleen kan voelen, omdat je niemand (behalve jezelf) tegenkomt onderweg. Dat komt niet zo heel vaak voor hoor, vooral in de wat toeristischere plaatsen maak ik altijd wel contact. Maar buiten het gebaande pad is het contact met anderen schaarser. Een Nederlandse die in bukit lawang woont zei het heel treffend: jij kiest voor de niet standaard plekken. Good for you! Het zijn de mooiste. Maar het kan daardoor wel meer echt alleen reizen zijn, zonder dat je anderen ontmoet.

Inmiddels weet ik ook het verschil tussen alleen zijn en eenzaam zijn. Het eerste is prima, daar ben ik (in Nederland ook) best gelukkig mee meestal, het laatste is k* en kost nogal wat zakdoeken. Dus...

Let's wander where the wifi is weak...
Backpackers. Door de duur van mijn reis zou ik me daar bij thuis kunnen voelen. Niets is minder waar. Los van mijn leeftijd en gebrek aan interesse in internetconnectie :-). Mijn budget is heel anders. Ik ben op vakantie, flashpacking, maar dan heeeeeel lang. Ik sprak iemand die geen accommodaties boekt die duurder zijn dan 5 euro, mijn goedkoopste was 12 euro...Ik merk elke keer weer dat ik veel meer een klik heb met mensen (meestal duo's) die al een tijdje werken en een week of drie/vier op vakantie zijn. Tuurlijk, een maaltijd voor 1 of 2 euro is ook erg fijn voor mijn budget maar als ik een keer super lekker kan eten voor 5 of 10 dan doe ik dat. De backpacker draait elke euro een paar keer om en wil alles zo goedkoop mogelijk. En het niet drinken van bier en/of roken van wiet is ook een rare niet-backpackersgewoonte die ik blijkbaar heb :-).

Ondertussen voel ik me vooral een geluksvogel! Ik heb de luxe om deze prachtige reis te ondernemen met een voor Azie hoog dagelijks budget, zodat het kan op een manier die bij mij past. Kom op de mooiste plekken en ontmoet fijne mensen. Ik geniet er ontzettend van!
Het vervolg is toch vooral gevuld met groepsreizen. Ik vind het nu eenmaal leuker en gezelliger om die mooie plekken met anderen te delen en te beleven. En dan tussendoor af en toe een paar dagen alleen wat ondernemen, prima combi voor de komende tijd. Ik ga nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet

dikke kus
Leoni

1. Nicolay:
    9 oktober 2017
    Mooi en eerlijk verhaal. Geniet ze lekker van hetgeen op je pad komt. Al die ervaringen neem je mee in je rugzak toppertje 👍🏻🍀☀️🙏🏻
  2. Peter:
    9 oktober 2017
    Wauw!! Gaaf om te lezen dat je naast het genieten van al het moois, ook steeds meer over je zelf leert!!! Het verschil 'alleen' en 'eenzaam zijn' zet ook mij aan het denken...
    Enjoy!!!
  3. Marc Benninga:
    9 oktober 2017
    Heel persoonlijk verhaal. Dank Leoni. We blijven je volgen. Hoe zou het spirituele of mystieke je kunnen helpen op momenten van eenzaamheid? Mensen zijn met elkaar verbonden. Jij ervaart dat ook dagelijks. De golflengte waarop je met gelijkgestemden om gaat, gaat twee kanten op. Wat je erin stopt, komt er ook weer uit. Houd moed en geniet.
  4. Ton:
    9 oktober 2017
    ja weer eens wat anders dan bier en bitterballen wandelingen hier in 's-Hertogenbosch. ik en blij dat je uit Bali weg bent. ben wel benieuwd hoeveel leuke foto's en films je al hebt en of je daar nog weleens naar kijkt als je daar bent. liefs
  5. Monica:
    9 oktober 2017
    Ik ben weer Heerlijk Met je mee gereisd, tijdens het lezen van je verslag. Ik was verbaasd toen de trein naar Utrecht gearriveerde. Ik verheug me op mijn volgende "droom"reis.
  6. Mathilda:
    9 oktober 2017
    Hey meid wat fijn te lezen hoe het nu met je is en wat een rijkdom voor je om zo te kunnen genieten en jezelf te kunnen ontdekken. Het lijkt je steeds beter af te gaan.
    Te ontdekken wat je eigenlijk wil en waar je gelukkig van wordt. Ik vind je een topper.
    Geniet van al het moois wat op je pad komt. Liefs en tot de volgende keer Xxx
  7. As:
    12 oktober 2017
    Ha zusterke!!!! Heel fijn dat je jouw manier van reizen nu hebt omarmd! Heerlijk dat je zo je eigen ding kan doen en lekker kan genieten!!! Super!!
    Haha, 'nog lange niet' zegt ze dan, prut voor mij, maar heeeeerlijk voor jou!! Ik gun t je heel erg! Veel plezier met de groep!!!! Liefs