Van de wishlist: piramides

14 juni 2019 - Cairo, Egypte

Ergens eind vorig jaar bedacht ik me dat ik al heel veel gezien had van de wereld maar dat ik nog nooit piramides had gezien. Tijd om daar verandering in te brengen!

Op naar Egypte dus, met een groepsreis. Van tevoren toch even nagekeken of het daar inmiddels wel veilig is, het toerisme komt sinds 7 jaar eindelijk weer op gang. Na de afzetting van de president was het toerisme compleet ingestort. Nu is het veilig en voordeel is ook dat het nog relatief rustig is bij veel bezienswaardigheden. Ik ben een dagje alleen door Cairo gegaan met de metro (omdat ik buiten de groep om nog een foodtour had geregeld via airbnb), dat ging prima als vrouw alleen. Je hebt dames coupes en als je je kleedt zoals het hoort daar (knieën en schouders bedekt) dan krijg je geen vreemde blikken ofzo. Ik voelde me prima op mijn gemak.

Piramides dus, geweldig om die een keer te zien! Het regent 4 dagen per jaar in Cairo, net als wij de piramides gaan bekijken natuurlijk:-). Het geeft wel bijzondere foto’s… Uiteraard hebben we ook de mogelijkheid om een piramide in te gaan (we kiezen ervoor om dit niet bij Cairo te doen maar bij Sakkara ivm de kosten en de wachtrij). We gaan ook langs de Sfinx, ik kan die yin yoga houding nooit meer doen zonder daaraan te denken. Zo indrukwekkend als ie lijkt in Asterix en Obelix, zo klein is ie in het echt, dat wel. Maar nog steeds heel bijzonder.

Nog veel mooier wordt het als we zuidelijk reizen naar Aswan en daarna nog 3 uur door de woestijn naar Abu Simbel (Abu betekent vader in het Arabisch, kijk je opeens heel anders naar Aladdin he). Een prachtig tempelcomplex dat in de rotsen is uitgehouden en, vanwege de plaatsing van de dam in de jaren 60, stuk voor stuk is verplaatst naar een hoger gelegen gedeelte. Van die verplaatsing zie je niets, echt een heel mooi staaltje vakwerk. Voor mij een van de hoogtepunten van de reis.

Vervolgens naar Luxor, met de vallei van de Koningen ook echt geweldig!! Wow, wat een prachtige hiërogliefen, en nog zo mooi gekleurd. Zoals je altijd op tv ziet. Het besef dat duizenden jaren geleden zoiets moois al is gemaakt is machtig, je vraagt je continue af hoe ze dat hebben gedaan.

Daarna nog lekker een paar dagen aan het strand bij de Rode zee. De snorkeltrip viel wat tegen door het aantal toeristen met flippers die ik steeds in mijn gezicht kreeg maar wel een hele grote schildpad gezien. Oh jee, deze verwende reiziger is steeds moeilijker te behagen ben ik bang. De meesten van de groep, degenen met minder snorkel ervaring, vonden het geweldig :-). En misschien had ik ook wat last van heimwee naar Sjoerd (jep, ik had ook nooit gedacht dat ik dat zou zeggen)

Al met al een aanrader, twee weken Egypte, een mooie combinatie van oudheid (echt oud he), cultuur, lekker eten (humus, falafel, en koshari) en een zonnige afsluiter. Als het nog op je lijstje staat, zeker doen!

Fijne zomer allemaal! groetjes Leoni

1. Mathilda:
    14 juni 2019
    Wat leuk weer wat van je te lezen, benieuwd naar de foto's 😘
  2. Peter:
    14 juni 2019