Voor het eerst een roadtripvakantie: Sicilië

28 december 2019 - Palermo, Italië

Geloof het of niet, maar ik had nog nooit een auto gehuurd voor langer dan een dag. Op vakantie naar Sicilië ga je niet voor een weekje strand, Sjoerd en ik hebben dan ook heel wat kilometers over het eiland gescheurd in een fiat 500 :-). Nou ja… Sjoerd dan, want ik vond het veel te druk en te smal. Kleine straatjes, veel eenrichtingsverkeer waar de Sicilianen zich niets van aan trekken en haarspeldbochten. Sjoerd is een kei in elke auto dus ik voelde me heel veilig in de bijrijdersstoel.

Wat een avontuur, letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van de vakantie: beklimming van de Etna. In de middag kwamen we aan en hebben we de onderste twee kraters bekeken en ik heb er ook in gestaan. Geslapen op 2000 meter om de volgende ochtend vroeg met de kabelbaan naar 2500 te gaan. De Etna was heel actief dus we mochten niet hoger dan 3000 meter, 300 meter van de krater waar, soms met heel wat geluid, as en rook uitkwam. Ik vond het best een zware tocht, los zand en ijle lucht zijn niet mijn beste vrienden. Maar het was geweldig! Er zijn allerlei kleinere kraters onderweg, waar het zand soms nog heel heet is. Het uitzicht is prachtig en het is echt een super ervaring om op zo’n machtig natuurverschijnsel te mogen lopen.

De volgende dag gingen we via Cefalu naar Palermo. Cefalu is een klein stadje aan de kust, heel gemoedelijk en met gezellige straatjes en restaurants. Leuk voor een dagje, de rit ernaartoe door de bossen was lang maar mooi. Palermo daarna is nog een uurtje over de snelweg. Palermo is ook erg leuk! Nergens de grote ketens in het straatbeeld, maar kleine speciaalzaken en veel cafeetjes en restaurants met een terras.

Ik had als bijrijder slechts een rol…navigeren. Op weg naar riservo naturale della zingaro raakte wij en google maps de weg kwijt, een helling zo stijl dat de handrem het ook niet hield. Gelukkig konden we nog ergens keren maar het was wel even spannend. Met een omweg zijn we uiteindelijk toch bij het natuurpark aangekomen. Gelukkig maar, want dat is een aanrader! Heel mooi om te wandelen (je kun het zo zwaar maken als je wilt, maar ga niet op slippers :-))

De volgende dag was het tijd voor wat cultuur. Sicilië heeft na Griekenland de meeste goed bewaarde ruïnes van Griekse tempels. Die van Selinunte en Agrigento. Mooi om te zien, maar even aan het strand relaxen in de middag was ook wel fijn. Agrigento is wel een leuk plaatsje ook met goede restaurants en terrassen.

En toen werd het koud en nat…Op weg naar Caltagirone gaan we langs een villa met mooie mozaïek (wij, en nog honderden bejaarden) en het regent en regent en het stopt de eerste 4 dagen niet…jammer van dat hutje bij het strand maar we hebben het zelf maar romantisch gemaakt J. Het leverde wel mooie filmpjes op van onze fiat met de banden onderwater enzo.

De laatste dag zijn we in Syracusa, waar de zon gelukkig schijnt en we op een gezellig terras onze vakantie kunnen afsluiten. Sicilië kan ik erg aanbevelen!

1. Mathilda:
    28 december 2019
    Wat leuk weer om te lezen. En wat heerlijk dat jullie zo genoten hebben. Voor 2020 ook veel reisplezier! Liefs M&M.
  2. Emmely:
    28 december 2019
    Leuk weer een blog🙂, fijne jaarwisseling saampjes...
  3. Jennifer Ferrier:
    30 december 2019
    Heb weer genoten van je blog! Op naar een jaar met wederom mooie herinneringen