The foodie in me

15 januari 2018 - 's-Hertogenbosch, Nederland

Als het goed is kennen jullie me als iemand die van lekker eten houdt. Nou, in Azië kom je dan wel aan je trekken!
Ik heb even gekeken in mijn dagboek en er zijn nogal wat dagen dat mijn lunch of diner de hoogtepunten van de dag hebben gehaald :-). Met de Happy cow app in de hand (en, toegegeven: tripadvisor), kom je op de beste adresjes. Vegetarisch eten ging overal prima, veel landen zijn boeddhistisch dus dat zorgt ervoor dat niet alleen in de grote steden vegetarische restaurants te vinden zijn.
Niet overal helaas. Ik kan wel zeggen dat Sulawesi het dieptepunt was qua eten. Vandaar ook waarschijnlijk dat mijn groepsgenoten dachten dat ik anorexia had...ik at zo weinig...Gelukkig heb ik in Laos en Vietnam weer een paar kilo eraan kunnen eten. Ik ben trouwens maar 1 dag ziek geweest en dat was van slechte vis, verder nergens last van het eten gehad (wel af en toe algehele malaise maar dat lag aan andere dingen). Eindstand voor wat betreft gewicht: minus 4 kilo. En daar voel ik me best goed bij merk ik, al zal na alle Tony, kruidnoten en drop die ik in huis heb de stand over een paar weken vast anders zijn.

Ik heb verschillende landen doorkruist dus ook diverse keukens geprobeerd. Een echte favoriet heb ik niet, maar de vietnamese, de franse en de maleisische staan bovenaan.
Om te beginnen: Mongolië. We hadden een kok mee dus de echte Mongoolse keuken hebben we niet echt uitgeprobeerd. Dat was een voordeel voor deze pescetarier, want het traditionele gerecht waarbij ze met stenen de geit van binnenuit braden is niets voor mij :-). In de uitzending hart van China van gisteren zat een voorbeeld. Overigens wel heel fijn: in Ulaanbaatar hebben ze een keten, zoiets als KFC en MC, maar dan veganistisch. De Loving Hut heet ie.

Daarna China en Tibet. Eigenlijk niet in een zin samen te nemen want het verschil in keuken is groot. Het Chinees was meestal prima, al ben ik nog steeds geen tofu fan, maar de Tibetaanse keuken heeft meer van het Indiase weg en dat smaakt mij veel beter. Denk curry's, naan en mijn favoriet palak paneer. Dim sum in China is dan wel weer erg lekker en ik mag ook graag hotpotten :-)
Vervolgens kon ik in Hong Kong alles eten van de hele wereld, waaronder bijvoorbeeld rauwe tonijn, jammie!

In Maleisië is het leuk, en lekker, om bij hawker stalls te eten. Van die kraampjes op straat zijn dat. Dat is ook nog eens super goedkoop dus dat maakt het extra fijn. Ook veel Indiase invloeden maar vooral ook lekkere Laksha (noodle vissoep) en gebakken oesters met ei. Beste plek in het hele land: Penang of Georgetown. Overal stalletjes en er is een foodmap die je de wegwijst met uitleg over de gerechten en welke stal daarin is gespecialiseerd.

Op Sumatra heb ik erg genoten van Gado Gado, Tjap Tjoi en Foe Jong Hai... :-) op de Karimunjawa eilanden lekker gekruide mie goreng en een italiaans restaurant met aubergine cannelloni en op Gili Gede maakte de kok zo'n beetje alles maar vooral hele lekkere pesto (met venkel erin). Je snapt, mijn verwachtingen voor Sulawesi zijn hier omhoog gegaan...

In Borneo begon ik in Kunming met de lokale vismarkt bovenop een parkeergarage. Je denkt, het is niks, maar oh wat lekker! En in Chinatown ook een super fijne afternoon tea met jawel, spekkoek! Ik had gedacht dat in Indonesië te vinden maar daar heb ik het alleen gevonden kant-en-klaar in de supermarkt. Hier was ie vers! En in Mulu NP hadden ze aubergine tempura met de lekkerste mayo van de hele reis :-)
In Brunei was het lokale gerecht, blob, een beetje smakeloos maar wel leuk om te proberen. Maar het beste daar was een noodle gerecht met kokossaus, curry en gebakken visstukjes. Ik heb letterlijk het bord uitgelikt.

Dan Sulawesi, tja, ik heb 2 keer lekker gegeten denk ik. De eerste dag bij een italiaan die net geopend was met een italiaan in de keuken en ergens in een homestay hadden ze lekkere pompoencurry en maiskoekjes. Voor de rest, nasi en mie goreng, vrijwel niet gekruid, en dus vooral over mijn bord heen en weer geschoven.
Wat een verademing was vervolgens Singapore! Erg lekker gegeten, vooral bij een vegetarisch restaurant met Mediterrane invloeden. Maar ja, daar betaal je dan ook meteen 10 keer meer voor dan in Indonesië.
Daarna Thailand. Ik heb me tegoed gedaan aan Pad thai, curries, mango sticky rice en...de beste tomatensoep tijdens de vakantie! Zoals moeke m vroeger maakte.

In Laos was het eten klaargemaakt in de bush een beleving maar zeker ook erg lekker. Maar vooral lekker waren de spring rolls, de kreeft en de pizza met 4 soorten kaas :-). En ik heb een hele nieuwe appreciatie gekregen voor de franse keuken. Crepes, gebakken camembert en chocolade mousse, need I say more?
In Cambodja hadden ze ook veel frans eten, jam jam jam, en vooral ook de rauwe vis in kokoscurry in Kratie zal ik niet vergeten.

In Vietnam is eten geweldig. De foodtours hadden hele lekkere vegetarische gerechten, vooral de rijstcake met mungbonen in Ho Chi Min en het bhan mi broodje in Hoi An. Voor de rest vrijwel elke dag springrolls, de beste waren in Hanoi (met krab erin), veel vis en oh ja, ook geprobeerd, kikkerbilletjes (eens maar nooit weer).

Als ik het zo opschrijf wil ik meteen weer terug :-) want hoewel maanden en maanden rijst niet echt mijn ding is en ik wel wat afwisseling wilde, zo lekker als in Azië smaken dezelfde gerechten nergens.
Ook altijd te vinden in Azië voor bij het eten: verse sapjes. En het kost allemaal niks. Dat was wel even slikken toen ik hier weer uit eten ging vorige week.

Bedankt allemaal voor jullie lieve woorden om me weer welkom thuis te heten!
Volgende week werk ik weer een thema uit. Niet perse elke keer op landenvolgorde hoor, don't worry!

Mocht je nog naar een van de landen gaan en restauranttips willen, dan weet je me te vinden
groetjes
Leoni

1. Wil:
    19 januari 2018
    Hi Leoni,

Grappig om te lezen hoe je van je reis een totaal plaatje maakt, met een analyse van de dinerkaart per land.
  2. Monica:
    22 januari 2018
    En dan ben je in Den Bosch nog veel beter af dan wij in Utrecht mbt kwaliteit ;-) Groetjes, Monica