Heel bijzonder: Sulawesi

4 november 2017 - Manado, Indonesië

Een van de onbekendere eilanden van Indonesie was de afgelopen 3 weken mijn bestemming.

Ik ontmoette de groep in Makassar, waar je Fort Rotterdam hebt (uit de VOC tijd) en een hele grote haven. De volgende dag naar Toraja land. Waar we 3 dagen een trekking hebben gedaan door de rijstvelden, bos en langs de lokale dorpen met hun typische huizen (bootachtige daken). We sliepen 2 nachten bij de mensen thuis. Heel gaaf!

Daarna naar de Bada vallei. Ook daar weer een paar dagen mooi wandelen door de rijstvelden en langs beelden uitgehouwen in steen, die er al heeeeel lang staan.
Na al dat lopen was het tijd voor wat relaxen op de togean eilanden. Prachtige snorkelplekken en verder lekker een boek lezen in een hangmat. Onder andere was er een door een aardverschuiving ontstaan kwallenmeer, nog steeds zout water maar de kwallen prikken niet meer. Er zijn maar 3 plekken ter wereld waar dat is.
Daarna snorkelen bij een nog mooiere plek, Bunaken. Nemo weer in the picture en ook veel grote schildpadden (zie filmpje).

Het laatste uitstapje was naar het nationale park bij Tangkoko, waar marsipulami woont (sommige van jullie weten waarom dit speciaal is voor mij). Helaas zat die hoog in een boom met zijn rug naar ons toe en is ie zwart ipv geel met stippen...Ook heb je daar zwarte makaken en de tarsius, het spookdiertje, aan het einde van de film, knipper met je ogen en je mist m.

Een geweldige reis met een super leuke groep. Omdat Sulawesi nog niet veel toeristen verwelkomt is het af en toe wel back to basic in de 'hotels' en zijn de reisdagen lang omdat de wegen niet top zijn. Maar...het is het meer dan waard!

even helemaal thuis: heerlijk italiaans eten in Makassar
aantal gelezen boeken: 3 (valt mee he?)
leukste gesprek: met Cora, met Gonda, met Anke... :-)
fijnste dag: snorkelen bij Bunaken en de relaxte boottocht en lunch
kan ik even niet meer zien... nasi goreng

dikke kus
Leoni

1. Marc Benninga:
    4 november 2017
    Leuk Leoni, dank. Ook mooi om de foto's en filmpjes van de andere bestemmingen te zien. Wat heb je al een boel beleefd. Zijn Cora en Anke ook Nederlands? Liefs
  2. As:
    4 november 2017
    Vet zus!!!!! Wat n tegenvaller die ie nie geel met stippen was!
    Cool dat je t spookdiertje hebt gezien, is mij toen niet gelukt ;)

Oh en dat snorkelen, echt zoooo fijn!!

Liefs!
  3. As:
    4 november 2017
    Zit ik heel verhaaltje typen, lijkt ie weg te zijn :(

Ach, heb ook wat bij je filmpje gezet, das iig iets :)

Kus!
    10 november 2017
    Mooie ervaringen weer!
  6. Dennis:
    13 november 2017
    Ik liep wat achter, maar ben eindelijk weer bijgelezen (alleen nog je laatste filmpjes kijken ;-) ). Je beleeft nogal wat daar zeg, veel ups en enkele (onvermijdelijke) downs, maar wat zal jij een hoop bagage (naast die koffer van 20kg) mee naar huis nemen.
    Reis op jouw manier, zolang je wilt (kunt), en geniet!
  7. Patricia den Haan:
    13 november 2017
    hoi Leoni,

ik heb jouw link van Christien doorgekregen. Super gaaf om even te lezen wat je al allemaal beleefd hebt! Ik blijf je nog even volgen hoor! groeten van alle ORR -collega's uit Utrecht