Relaxen in Laos en hoogtepunten in Cambodja

10 december 2017 - Vientiane, Laos

Laos is een prachtig land dat zeker een bezoek waard is! Mooie natuur in het noorden, relaxte eilanden in het zuiden, lekker (frans) eten en vriendelijke mensen. Het heeft geen bekende trekpleisters en daardoor is het minder toeristisch.
Vanuit Thailand gingen we de grens over en kwamen we terecht in Nam Ha national park. Waar ik samen met 2 groepsgenoten een jungle trekking heb gemaakt met overnachting onder bananenbladeren en een prachtige sterrenhemel. Vervolgens via de grotten bij Nong Khiaw naar Luang Prabang, een wat bekendere plaats.

Hier heb je mooie tempels, een waterval en ben ik gaan ziplijnen. En... een mini yoga retreat, 5 yogalessen met prachtig uitzicht over de rivier. Ook bezocht ik een UXO museum. Dit soort musea zijn er meerdere in Laos en vertellen over het grote aantal nog onontplofte bommen die nog verspreid liggen over het land. Miljoenen zijn het er, en kinderen rapen ze op omdat ze op speelgoed lijken. Ik was mij niet bewust van het effect op Laos van de oorlog in Vietnam. Heel indrukwekkend!

Dan naar de vlakte der kruiken bij Phonsovan. Waar ook een lokaal festival bezig was, compleet met kermisattracties. Waar wij Nederlanders er ook een waren...
Vervolgens naar Vang Vien, wat bij de backpackers bekend is als de party place. Na een aantal doden tijdens het dronken en stoned tuben is het aantal bars langs de rivier drastisch teruggebracht maar het tuben is nog steeds erg leuk! (zie mijn gezicht in t filmpje :-)) In de ochtend hoef ik sowieso geen lao-lao (lokale likeur) :-)
Dan in de middag naar Vientiane, de hoofdstad. Compleet met fijne restaurants, een bioscoop (justice league!) en mooie winkeltjes. Oh ja, en een paar mooie tempels natuurlijk.

Dan verder naar het zuiden voor een overnachting bij mensen thuis op een eiland in de Mekong en ook nog 2 dagen relaxen op Don Khong eiland, waar mooie watervallen zijn.
In Laos heb ik wat bij kunnen komen van al het moois dat ik de afgelopen maanden gezien heb.

Dan de grens met Cambodja. Daar merk je meteen dat het land wat corrupter is dan Laos en de gids helaas ook wat minder vriendelijk. In de hoofdstad naar de indrukwekkende killing fields en het gevangenis museum, het decadente royal palace en het nationaal museum. En...weer heerlijk frans eten. Ik heb de franse keuken opnieuw leren kennen deze weken. In Nederland altijd veel te sjiek en te duur is het hier betaalbaar(der) en heb ik daarom heerlijk genoten van gebakken camembert en chocolade mousse.

Als afsluiter het prachtige Angkor! We zijn om 5 uur vertrokken voor de zonsopgang bij Angkor wat, daarna naar (vond ik, mooier) Angkor Thom en dan nog de Tomb Raider tempels die helemaal door de jungle overgenomen zijn.
Na nog een dagje ontspannen aan het zwembad en een massage volgt alweer een volgend avontuur. Vietnam here i come.

dikke kus
Leoni

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wil:
    10 december 2017
    Hi Leoni,
    Ik begrijp je helemaal.... Laos, de mijnen velden.
    Dit stukje Azie heeft wel een bijzondere historie en om de gevolgen van een oorlog te ervaren moet je er 'soms' geweest zijn. En dan het wereld wonder Angor Thom.... Ik geniet met je mee!!! Nu naar Vietnam . Ik begrijp dat je Azië honger nog niet gestild is. Heel veel plezier, warme groet Wil
  2. Edwin:
    11 december 2017
    Ben benieuwd hoe je Vietnam vindt. Ik vond het heel leuk. Vergeet niet naar Sapa te gaan.
  3. Tante irene:
    15 december 2017
    geweldig verhaal leonie. geniet met volle teugen meisje
  4. G&E Berlo:
    24 december 2017
    Misschien lees je de reacties ook na enkele dagen nog en daarom wil ik langs deze weg feliciteren met je verjaardag. Fijne feestdagen,waar je ook bent. Veel liefs uit Haaren.
  5. Gerry van Langen:
    24 december 2017
    Leoni, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en all e goede wensen voor 't nieuwe levensjaar, succes met de laatste weken van jou rondreis ,en een fijne jaar wisseling ,
    Liefs en knuffel van Tante Gerry 💋🎄🎁🎅🎂
  6. Marc Benninga:
    26 december 2017
    Lieve Leoni. Ook op tweede kerstdag moet ik even aan je denken. Net je verjaardag gehad en ook met kerst in het buitenland (gevierd?). Weet niet hoe de reis verder gaat maar je vermaakt je volgens mij nog prima. Kortom, genieten dus. X neef Marc