Sumatra, Java, Bali en een Gili (maar dan net ff anders), Indonesie deel 1

3 oktober 2017 - Pulau Gili Gede, Indonesië

De afgelopen weken heb ik gereisd door de bekendste eilanden van Indonesie. Maar jullie kennen me, standaard zit niet in mijn woordenboek :-)
Waar ik onderweg alleen maar mensen tegen kwam die Bromo en Yogaja hadden gedaan of nog gingen doen, heb ik die hoogtepunten overgeslagen.

Ik begon met een week jungle in Sumatra, vanuit Bukit Lawang (dank je wel Wilko voor de tip). Mooie wandelingen door de jungle, soms door de rivier, zonder andere toeristen. Onderweg oerang oetangs, gibbons en andere apen.
Heel bijzonder om in het wild te zien! En dan tuben, raften in grote zwembanden, over de rivier om bij het volgende guesthouse te komen. Ook heb ik een middagje engelse les gegeven op een kleine basisschool. De kinderen moeten 45 minuten lopen, enkele reis, om bij de school te komen. Dat doen ze twee keer op een dag. Ze deden erg hun best om me te imponeren met hun engels :-)

Vervolgens via Semarang en Jepara naar de Karimunjawa eilanden (dank je wel Sander W voor deze tip in mijn persoonlijke rabo reisgids!). Een paar dagen relaxen en snorkelen op een nog niet al te toeristisch eiland. Super! Nemo is opgenomen in de video (zij het wat klein...)
Op de terugweg mijn vliegtuig nog net gehaald na alle files onderweg om verder te gaan naar...Bali

Omdat de boot naar mijn volgende bestemming een maand van te voren al vol zat 'moest' ik een dag op Bali doorbrengen. Heel vervelend :-). Ik ben naar Sanur gegaan omdat de bijnaam, snore, me wel aanstond. Nog steeds heel toeristisch maar een dagje zwembad en westers eten (en shoppen) was voor de verandering best leuk. Cafe Oranje met poffertjes en patatje stoofvlees heb ik overgeslagen

De dag erna de boot naar Gili Gede (spreek uit Gudie) voor een week yoga, snorkelen, zon, zee etc etc. Echt een heel fijne week! Op Gili Gede is verder vrij weinig, geen restaurants ofzo, dus de andere toeristen die er zijn komen voor hetzelfde als jij. Fijne mensen met wie je fijne gesprekken kunt hebben.

Ondertussen was er een vulkaan op Bali die mogelijk zou gaan uitbarsten. Vanuit het eiland kun je de vulkaan zien dus ook zonder wifi was een dagelijkse check mogelijk :-) maar alles bleef rustig gelukkig.

Fijn aan Indonesie is dat je er zo lekker (vega) kunt eten voor heeeeeel weinig. Tjap tjoi, Foejonghai en lekker veel kroepoek. Spekkoek helaas niet gevonden...ik had zo graag mijn verloren kilo's er weer aan willen eten
Opvallend ook vond ik het grote aantal Nederlanders dat ik onderweg ben tegengekomen. Veel meer dan in Maleisie. Misschien wel omdat het zo budget-vriendelijk is? Ik kwam nog niet aan de helft van wat ik elke dag 'mag' uitgeven om een half jaar weg te zijn, dat geeft weer nieuwe mogelijkheden voor het vervolg van mijn reis...

fijnste gesprek: met Esther en met Natasja en Stijn
fijnste moment: dansen op het dak van het guesthouse
mooiste zonsondergang: vanuit de hangmat op Gili Gede
meest out of my comfort zone: 3 minuten voordat de check-in dichtgaat aan komen rennen op t vliegveld
lekkerste eten: gado gado in bukit lawang
even lekker luxe: na een week jungle zonder douche (soms wel een kraan met koud water) een 5 sterren hotel in Medan met heerlijk warm water en fijn bed. Splurge voor 40 euro :-)
aantal gelezen boeken: 12 in 3 weken

Op naar een volgend avontuur, gelukkig hebben we de film nog (onderwater camerawerk is moeilijk en ook de horizon recht houden blijft een uitdaging voor me, sorry, ik ben duidelijk geen Danny @exploring kittens).

dikke kus
Leoni

1. Wil:
    3 oktober 2017
    Top ! Leuk, mooi verslag van je belevenissen.
    Ik reis zo (relaxt) met je mee !!!
    Leoni heb je zelf yoga gegeven?
    Zo ja , hoe was dat? Warme groet, Wil
  2. Peter:
    3 oktober 2017
    Volgens mij ben je aan het genieten! :-) :-)
  3. Leoni:
    4 oktober 2017
    :-) lieve Wil, nee niet gedaan. Voelde me heerlijk weer even een paar dagen student. In china heb ik wel les gegeven. Dat was weer erg leuk! @Karen hoe gaat het met de Qi-gong?
  4. Ton:
    5 oktober 2017
    en fijn dat de vulkaan betrekkelijk rustig bleef.
  5. G&E Berlo:
    8 oktober 2017
    Geweldig te lezen en te zien wat je allemaal meemaakt. Hoop dat je nog heel veel mooie plekken en fijne mensen zult zien. Hou je taal,wij zijn trots op je. Liefs uit Haaren